EcoDrive AWARD 2021 вітає переможців та фіналістів!

Форум по устойчивому развитию
EcoDrive AWARD заснована у 2019 році й присуджується експертною радою журналу EcoDrive за найбільш вагомий внесок, досягнення протягом року та вплив на розвиток електромобільності, екологічності бізнесу та сталих змін. Експертна рада редакції надає перевагу саме впливу на розвиток усієї електромобільної та еко-спільноти. Тому EcoDrive AWARD — не лише нагорода, але ще й привернення уваги до ініціатив з найбільшим потенціалом змін.

Номинации EcoDrive AWARD 2021:

Electric Car of the Year
Hybrid Car of the Year
Service of the Year
Innovation of the Year
Person of the Year
Energy of the Year

Зустрічайте нижче результати за 2021 рік та додаткові коментарі щодо кожної номінації.
Офіційним імпортером Hyundai IONIQ 5 в Україні є компанія Hyundai Motor Ukraine.
Electric Car of the Year
Переможець - Hyundai IONIQ 5, Hyundai Motor Ukraine
Фіналіст - Audi e-tron GT, Porsche Ukraine LLC
Фіналіст - EQC від Mercedes-EQ, PJSC "AutoCapital"


Як і раніше, у цій номінації EcoDrive розглядає виключно електромобілі, офіційно імпортовані до України, і лише нові – тобто ті, які з'явилися у продажу у 2021 році.

Hyundai IONIQ 5
Hyundai IONIQ 5 - абсолютно нова, повністю електрична модель, з повним або моноприводом, з батареєю 58 kWh або 73 kWh. Максимальна дальність ходу на одному заряді – 480 км за циклом WLTP, а максимально швидкий розгін – 5,2 секунди до 100 км/год.
IONIQ 5 - це середньорозмірний SUV, побудований на спеціальній електричній платформі від Hyundai Motor Group під назвою Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Ця платформа не лише дає унікальні пропорції на подовженій колісній базі, але й має першу у світі запатентовану технологію, яка дозволяє заряджати електромобіль як від 400 V, так і від 800-Вольтового джерела. При цьому зарядний пристрій потужністю 350 кВт дозволяє заряджати IONIQ 5 від 10% до 80% всього за 18 хвилин. А за 5 хвилин швидкісний зарядний пристрій дозволяє «заправити» цей електрокар на 100 км пробігу.
Новітня платформа забезпечує доволі широкий набір функцій та захисту - пакет систем безпеки та асистентів допомоги водієві Smart Sense, адаптивний круїз контроль на базі даних з навігаційної системи, електропривід дверей багажного відділення, систему кругового огляду, систему дистанційного паркування та багато інших опцій, включно з сонячними панелями на даху. Офіційним імпортером Hyundai IONIQ 5 в Україні є компанія Hyundai Motor Ukraine.

Audi e-tron GT
Розкішний Audi e-tron GT не є «просто модифікацією» свого попередника. Він побудований на абсолютно новій платформі J1, розробленій спеціально для електричних силових агрегатів. І це дозволило розмістити двигуни та акумулятор не лише максимально ефективно, але й відкрило можливості для ефектного дизайну. І річ не лише у візуальному сприйнятті.
Так, перший з двох електромоторів розміщений традиційно, не передній вісі, але другий задній мотор передає крутний момент на колеса через 2-швидкісну трансмісію, менша передача якої забезпечує посилення прискорення. Результат – 4,1 секунди до першої сотні км/год. А ще більш потужний RS e-tron GT долає першу сотню усього за 3,3 секунди.
Пробіг на одному заряді у цього красеня – 480 км (цикл WLTP), зарядка 85-кВт*год батареї до 80% на 270-киловатній станції – усього за 23 хвилини. Офіційним імпортером Audi e-tron GT в Україні є компанія Porsche Ukraine LLC.

EQC від Mercedes-EQ
Електричний кросовер EQC від Mercedes-EQ — перший повністю електричний автомобіль німецького концерну, створений з чистого аркуша. Акумулятор ємністю 80 кВт*год забезпечує запас ходу до 450 км за циклом NEDC. На станціях швидкого заряджання за 40 хвилин авто можна «заправити» до 80%, а вбудований зарядний пристрій з водяним охолодженням потужністю 7,4 кВт дозволяє заряджати EQC від змінного струму вдома або на громадських зарядних станціях.
Інноваційна силова установка автомобіля складається з двох електродвигунів, але для зменшення витрат електроенергії передня та задня трансмісії налаштовані по-різному. Передній двигун оптимізований під максимальну ефективність руху зі слабким чи середнім навантаженням, а задній визначає динаміку. Повністю змінний повний привід 4MATIC безперервно розподіляє потужність між передньою та задньої віссю у діапазоні від 0 до 100%. Система покращує і тягу, і стійкість руху, що є важливим у складних погодних умовах.
Але родзинкою автовиробник називає аеродинаміку: EQC є одним з найкращих позашляховиків за показником аеродинамічного опору. На висоті і фірмові системи допомоги водію. Новітнє покоління цих пристроїв допомагає керувати, розвантажуючи водія: вчасно попереджають, надають підтримку, у певних ситуаціях можуть автоматизовано відреагувати – наприклад, задля дотримання дистанції, швидкості чи полоси руху. Не кажучи вже про різноманітні пакети для паркування. Офіційним імпортером EQC від Mercedes-EQ в Україні є ПРАТ «Автокапітал».

Офіційним імпортером Mercedes-Benz C 300 e Plug-in Hybrid в Україні є ПРАТ «Автокапітал».
Hybrid Car of the Year
Переможець - Mercedes-Benz C 300 e Plug-in Hybrid, PJSC "AutoCapital"
Фіналіст - Volvo S60 Recharge Plug-in Hybrid, Winner
Фіналіст - Hyundai Tucson Hybrid, Hyundai Motor Ukraine


Це – нова номінація, яку EcoDrive у 2021 році оголошує вперше. Вона з'явилась тому, що гібридні авто набувають все більшої популярності у покупців та тому, що новітні гібриди мають цілком пристойний пробіг виключно на електротязі. У цій номінації розглядаються виключно гібридні автомобілі, офіційно імпортовані до України, і лише нові – тобто ті, які з'явилися у продажу у 2021 році.

Mercedes-Benz C 300 e Plug-in Hybrid
Новий Mercedes-Benz C 300 e Plug-in-Hybrid не лише є представником нового С-Класу. Це автомобіль з гібридною силовою установкою, якій може заряджатися від зовнішнього джерела на 100% усього за 30 хвилин. Пробіг на одному заряді складає фантастичні для гібриду 100 км в максимумі (адже ємність акумулятора збільшена до 25,4 кВт*год).
Викиди CO2 у цього авто складають усього 14 г/км, але це не єдина новація у екологічності сучасного гібридного автомобіля. Автоматична трансмісія 9G-TRONIC підключена до тієї ж системи охолодження, що і вся силова електроніка. Це означає, що відпрацьоване електричне тепло віддається мастилу в коробці передач. Рекуперація енергії у новій версії C 300 e значно поліпшена в порівнянні з попередником.
Окрім цього, у деяких дорожніх ситуаціях автомобіль автоматично застосовує гальмування: наприклад, на Т-подібних або кругових перехрестях. Додаткова функція накату допомагає рухатися з низькою витратою палива. Всі ці новації дозволяють новому C 300 e ефективно трансформувати енергію з одного виду в інший, зберігати її в акумуляторній батареї і мати збільшену дальність ходу. Офіційним імпортером Mercedes-Benz C 300 e Plug-in Hybrid в Україні є ПРАТ «Автокапітал».

Volvo S60 Recharge Plug-in Hybrid
У 2021 році цей автовиробник вивів на ринок новий суббренд – Recharge, щоб підкреслити збільшення свого сімейства гібридних та електричних автомобілів, які заряджають свої акумулятори від зовнішнього джерела енергії. З шести моделей у лінійці Recharge одна – повністю електрична (XC40 Recharge P8), а решта – плагін-гібриди.
Volvo S60 Recharge має рівень викидів СО2 у 19 г/км, а його акумулятори дозволяють пройти на одному заряді до 90 км. Батарея має ємність 18.8 кВт*год, але вбудований зарядний пристрій потужністю 3,7 кВт обмежує швидкість заряджання навіть на швидкій зарядній станції, і на заряджання від 0 до 100% піде декілька годин.
Візитівкою Volvo є безпека, і у S60 Recharge вона виходить за межі вже стандартних для S60 сповіщень про перешкоди у «сліпих зонах», попереджень про перешкоди позаду автомобіля та допомогу фар краще бачити обочину. «Розвинена система допомоги у водінні» (тобто ADAS) включає у себе автопілот другого рівня (який все ж не дозволяє не тримати кермо руками), систему визначення пішоходів, велосипедистів та великих тварин, автоматичне приторможування перед перехрестям, захист від та пом'якшення наслідків у випадку виходу автомобіля за межі траси та виїзду на зустрічну смугу. Окрім цього, новий S60 Recharge має вбудовану систему обміну інформацією з іншими автомобілями, яка дозволяє, наприклад, передавати водіям інших авто повідомлення про потребу у допомозі. Офіційним імпортером Volvo S60 Recharge Plug-in Hybrid в Україні є компанія Winner («Віннер Імпортс Україна, Лтд»).

Hyundai Tucson Hybrid
Новий Tucson Hybrid - це не просто еволюція, а ціла низка нових рішень. Прогресивний дизайн доповнений розумними технологіями. 1,6-літровий двигун T-GDi оснащений системою CVVD (Continuously Variable Valve Duration) постійної безступеневої зміни фаз та висоти підйому клапанів. Це – власна розробка Hyundai, яка оптимізує роботу двигуна, дозволяє підвищити ефективність споживання пального та екологічність.
Літій-іонний акумулятор ємністю 13,8 кВт*год забезпечує можливість пройти 53 км виключно на електротязі, а вбудований зарядний пристрій потужністю 7,2 кВт дозволяє повністю зарядити батарею менш ніж за 2 години.
Дизайн – окрема відмінність цього автомобіля. Автовиробник зазначає, що ця модель – «перший SUV Hyundai, розроблений відповідно до нашої нової дизайнерської ідентичності Чуттєва Спортивність». Концепцію доповнює найпотужніша в лінійці силових агрегатів комбінація двох двигунів, 230 к.с. та 350 Нм – щоб одночасно насолоджуватися впевненим драйвом та низькою витратою пального. Офіційним імпортером Hyundai Tucson Hybrid в Україні є компанія Hyundai Motor Ukraine.

Мережі електрозарядних комплексів «ТОКА»
Мережі електрозарядних комплексів «ТОКА»
Service of the Year
Переможець - ТОКА
Фіналіст - AWT Bavaria Ukraine
Фіналіст - Audi Ukraine, Porsche Ukraine LLC

ТОКА

На турбулентному ринку електрозарядних станцій за останні два роки відбулося багато змін, і не всі компанії пережили два непрості карантинні роки.
«Ми віримо, що людство зробило вибір на користь електромобілів. Основною перешкодою сьогодні для цього процесу є відсутність необхідної інфраструктури, а саме зарядних станцій різного типу. Відома чітка закономірність – одна зарядна станція народжує від 2 до 5 електромобілів на дорогах. Ми хочемо бути першопрохідцями в побудові інфраструктури. Ми віримо, що через кілька років всі зможемо побачити наш результат на дорогах», - це слова генерального директора мережі електрозарядних комплексів «ТОКА» Стефана Благовісного.
Мережу зарядних станцій вони розвивають з 2015 року, і станом на грудень 2021 мають 898 встановлених точок зарядки, з яких 9,5% – потужністю понад 22 кВт. Судячи з повідомлень самої компанії, тільки за листопад-грудень поточного року вони збільшили свою мережу на 6 зарядних станцій. Це дуже вагомий результат у пост-карантинний рік на ринку, де загальна кількість точок заряджання складає близько 7700.
Окрему увагу мережа «ТОКА» приділяє житловим комплексам з багаторівневими паркінгами, де попит на послугу високий, а вільні потужності обмежені. Розвиток сервісу в цьому випадку можливий шляхом впровадження систем динамічного перерозподілу потужності, і те, що компанія знаходить способи вирішувати такі непрості задачі – ще одна з ознак сервісу, який викликає повагу.

AWT Bavaria Ukraine
Якісний сервіс – це коли хочеться щиро подякувати за нього і залишити чайові. Це коли тобі пропонують щось вигідне і приємне – не у відповідь на прохання, а за власної ініціативи. Саме так, напевно, вирішили в AWT Bavaria Ukraine і запропонували у другому півріччі 2021 року клієнтам дисконтну програму AWT Service+, тобто знижку на послуги та запасні частини, в залежності від віку автомобіля: 7% для авто старших 2 років, 10% для 7-річних та 10% для 7-річних. Тому що «у будь-якому віці BMW повинен залишатися справжнім. Сертифіковані механіки, новітнє високотехнологічне обладнання, оригінальні запасні частини, витратні матеріали за кращими галузевими стандартами - гарантія надійності і безпеки експлуатації автомобіля». Повністю електричні BMW серії «і» потрапляють під дію цієї програми, адже перші BMW i3 почали продаватися ще у 2013 році. Достойно, дуже достойно!

Audi Ukraine
Цей автовиробник має власний підхід до якісного сервісу електромобілів. Оскільки усі моделі нові - e-tron розпочали виробляти у 2018 році – то сервіс орієнтований на допомогу власникові. Він так і називається Audi Assistance, і там є спеціальний розділ «Власникам e-tron».
Евакуація електромобіля, який розрядився та не може пересуватися далі самостійно, проводиться з місця, вказаного клієнтом, до найближчої зарядної станції для електромобілів або до офіційного партнера Audi. Інша опція - зарядку електромобіля може здійснити повірений, власними силами та у місці, вказаному клієнтом. Евакуація електромобіля здійснюється на відстань не більше 100 км за кожним випадком. В разі перевищення вказаного ліміту, клієнт сплачує різницю у відстані за власні кошти самостійно. Дуже актуальна опція для випадків, коли зарядна станція на мапі є, але не працює або зайнята чи зламана. Актуальність сервісу – не менш важлива його складова, ніж зручність та якість. Сервіс Audi Ukraine від офіційного імпортера ТОВ «Порше Україна» це розгалужена мережа сервісних центрів по всій Україні, у розпорядженні яких - сучасне обладнання, кваліфікований персонал та Оригінальні запасні частини.

The Good Plastic Company
Innovation of the Year
Переможець - The Good Plastic Company
Фіналіст - Esper Bionics
Фіналіст - BIOC


The Good Plastic Company
У місті Біла Церква Київської області планують звести завод з переробки пластику, і вже збудовано виробничу базу площею 2500 кв. м. «Протягом 2022 року ми плануємо переробляти від 1000 до 2000 тонн пластику, а продукт переробки (тобто перероблений пластик) буде доставлятися споживачам по всій планеті – ми вже маємо клієнтів у Токіо, Каліфорнії, Європі», – розповідає CEO та засновник The Good Plastic Company Вільям Чижовський. Одна з цілей компанії – вивести з використання первинний пластик, щоб речі виготовлялися не з нього, а з переробленого матеріалу.
Перероблений пластик – це екологічно чисті панелі високої якості, які мають мінімальний екологічний слід. Кожна панель виготовляється з пластику одного типу, тож її можна переробити і в подальшому, а це дозволяє використовувати цей пластик знову й знову.
Своє перше виробництво The Good Plastic Company відкрила у Нідерландах у 2019 році. Станом на вересень 2021 року компанія вже утилізувала близько 70 тонн пластикових відходів. Наразі на місяць вони переробляють близько 10 тон пластику.

Esper Bionics
Esper Bionics — український стартап, заснований Дмитром Газдою, Ігорем Ільченко, Анною Белеванцевою та Борисом Лобановим. Компанія розробляє IoT-пристрої у сфері протезування. У 2019 році Esper Bionics посіла перше місце в конкурсі інженерних стартапів Vernadsky Challenge і отримала приз в розмірі 1 млн грн. У 2020 році вони залучили інвестиції від українського венчурного фонду SMRK, сума яких не розголошується. У 2021 році планували розпочати продажі у США (наразі немає інформації чи встигли це зробити). У 2022 році планують розвивати співпрацю з клініками в США. Ключова відмінність роботизованих протезів рук Esper Bionics – їхня «розумність»: керувати робо рукою допомагає хмарна платформа, софт підказує людині яким чином краще використовувати протез.

BIOC
Пластик став частиною повсякденного побуту, і повна відмова від нього виглядає практично неможливою. Зі 197 країн світу сьогодні лише близько 44% мають обмеження щодо використання виробів з пластику. Рішенням є заміна «нафтового» пластику біополімерами, які дають змогу виробляти товари з тими ж фізико-механічними властивостями, але при цьому в природніх умовах значно швидше розкладаються на вуглекислий газ, воду та солі.
Команда BIOC розробила технологію промислової переробки кукурудзи в 100% розкладний біополімер, що дає змогу отримати біопластик з високими фізико-механічними властивостями та регульованим періодом біологічного руйнування. Команда порахувала: для того, щоб виробляти 30 тис тон біополімеру на рік у проект необхідно залучити $17,9 млн. інвестицій, окупність яких складає 2 роки 8 місяців. Журі EcoDrive AWARD відзначило результативність руху в напрямку до початку виробництва біопластику. У 2020 році команда BIOC стала фіналістами Ukrainian Startup Fund, а у 2021 році вони перемогли у регіональному фіналі конкурсу дружніх до клімату бізнес-ідей ClimateLaunchpad. Виробництво біопластику від BIOC вже близько!

Legrand Ukraine
Energy of the Year
Переможець - Legrand Ukraine
Фіналіст - Huawei Ukraine
Фіналіст - Clear Energy

Legrand Ukraine
Компанія докладає послідовних зусиль, щоб її продукція одночасно і працювала за призначенням, і допомагала протидіяти зміні клімату. У липні 2021 ці зусилля були високо оцінені організацією EcoVadis, яка нагородила Групу Legrand платиновою медаллю за досягнення у сфері корпоративної соціальної відповідальності. Зокрема, Legrand отримала 90 зі 100 балів за критерієм дружності до «навколишнього середовища».
Поєднання розвитку з екологічністю – у всій діяльності Legrand: це і розвиток продуктових лінійок, і акцент на запровадженні технологій розумного будинку у все більшій кількості осель українців (рішення рішення Legrand with Netatmo), і озеленення та поліпшення екологічної ситуації під гаслом «Save the Planet: Plant the trees», і розширення групи. Так, після трьох придбань на початку 2021 року (Champion One, Compose та Borri), інтернаціональна сім'я Legrand поповнилася ще двома компаніями: (1) Ensto Building Systems, фінський лідер у галузі низьковольтних рішень - від управління опаленням та освітлення до зарядних станцій для електромобілів, та (2) Ecotap, провідний голландський фахівець із зарядних пристроїв для електромобілів змінного та постійного струму для будинків, підприємств та громадських пунктів зарядки. Ці придбання зміцнюють позиції Групи Legrand як у основних сферах діяльності, так і в сегментах, зумовлених зростанням екологічної мобільності та у боротьбі зі зміною клімату.

Huawei Ukraine
Huawei Ukraine працює на ринку сонячної енергетики 6 років, поєднуючи енергетику, цифрові технології та силову електроніку. Знаючи, що сьогодні в Україні налічується понад 40 тисяч домашніх станцій, і тенденція на встановлення СЕС для власного бізнесу та дому посилюється, компанія прогнозує, що до кінця 2022 року кількість сонячних електростанцій на дахах приватних будинків і підприємств зросте у 1,5 рази — до понад 60 тисяч одиниць. Тому докладає активних зусиль як до впровадження власних рішень, так і до прискорення розвитку ринку в цілому. Зокрема, рішення Huawei FusionSolar для СЕС на власне споживання дозволяє знизити витрати і заощадити до 170 тонн вугілля щороку, створюючи екологічну й економічну модель споживання електроенергії. А модульні джерела безперебійного живлення Huawei були визнані кращими на ринку у 2020 році.
Прискоренню розвитку ринку чистої енергетики сприяють інвестиції компанії у знання та обмін досвідом. Так, на початку 2021 року були оприлюднені «10 трендів розвитку електростанцій, які прогнозує Huawei», а восени компанія зібрала понад 500 учасників на форумі «Ефективні енергетичні рішення для власного споживання».

Clear Energy
Під брендом «Кліар Енерджі» об'єднані енергетичні компанії, що розробляють проекти, будують та займаються експлуатацією електростанцій на біомасі, біогазі; виробляють та встановлюють власні газогенератори. У портфелі «Кліар Енерджі» – 20 об'єктів на біомасі та біогазі з загальною потужністю 26 МВт, а генерація електроенергії сягає 100 млн кВт-год на рік. Щороку компанія знижує рівень викидів СО2 на 500 тис. тонн та утилізує понад 76 млн м3 звалищного газу.
Флагманським є проект з дегазації одеського полігону «Дальницькі кар'єри». А останні досягнення групи «Кліар Енерджі» - успішний запуску станції дегазації на Малашівському полігоні (м. Тернопіль) та впровадження системного підходу поводження з відходами на Дальницьких кар'єрах (м. Одеса).

Сергій Шакалов, співзасновник і генеральний директор KNESS
Person of the Year
Переможець - Сергій Шакалов, KNESS
Фіналіст - Ірина Черниш, SaveEcoBot
Фіналіст - Іван Грига, Нижньоворітська територіальна громада


Сергій Шакалов, співзасновник і генеральний директор KNESS
Сергій Шакалов з 2011 року очолює українську групу компаній зі штаб-квартирою у Вінниці, яка розробляє технології та втілює проєкти відновлювальної та традиційної електроенергетики.
У 2019 році KNESS Group побудувала першу СЕС (ФЕС "Залісся", 14 МВт), основні комплектуючі якої на 100% виготовлені в Україні на власному заводі компанії, KNESS PV.
У 2021 році приватна енергетична компанія KNESS розпочала тестування промислової системи накопичення енергії потужністю 1 МВт. Це перша виготовлена українським підприємством промислова система накопичення енергії потужністю 1 МВт і ємністю 1 МВт-год. Наразі вона проходить тестування та підготовку до сертифікації для отримання статусу постачальника допоміжних послуг від НЕК «Укренерго». За оцінками самої "Укренерго" 1 МВт систем накопичення енергії коштує 500−800 тис. євро залежно від типу.
Компанія, 12 років тому розпочавши бізнес як невеликий стартап, швидко зросла, утворивши KNESS Group – групу компаній, яка охоплює весь комплекс із реалізації проектів сонячної енергетики в Україні зі штатом понад 1000 працівників. Особистий внесок у розвиток відновлюваної енергетики в Україні експерти журналу EcoDrive оцінили як найбільший – за що й присудили перемогу в номінації.

Ірина Черниш, співзасновниця SaveEcoBot, голова громадської організації «SaveDnipro»
2017 року кілька друзів об'єдналися навколо проблеми забруднення міста Дніпро найстарішою не модернізованою ТЕС Європи. Так з'явилася ініціативна група SaveDnipro і почалася адвокаційна кампанія щодо захисту від негативного впливу ДТЕК Придніпровська ТЕС. Наприкінці 2018 року голова організації Ірина Черниш увійшла до Громадської ради при Мінприроди, і одним з перших питань SaveDnipro поставило відкриття нових екологічних даних.
Розпочавши з одного – хоча й великого міста – Дніпра, команда у 2020 році вийшла на масштаб всієї України. Створений компанією у 2018 році SaveEcoBot став найбільшим в Україні агрегатором екологічних даних про забруднення, забруднювачів та інструменти захисту довкілля. Сьогодні сервіс аналізує понад 40 джерел даних, а чат-ботом користуються понад 1,5 мільйонів жителів 15 країн світу.
У 2021 році розширення продовжилось. З лютого 2021 року в чат-боті можна сформувати скаргу на забруднення води, повітря, ґрунту, а також на відходи чи шум за готовим шаблоном. А з грудня 2021 команда системно висвітлює виконання планів з відмови від вугільних ТЕЦ в Україні.

Іван Грига, голова Нижньоворітської територіальної громади
Нижньоворітська ТГ чи не єдина, яка спромоглася на продажі вторсировини залучати кошти у свій бюджет та вкладати їх у подальший розвиток. Контейнерами охоплені усі села громади і всією логістикою у ланцюжку поводження з твердими побутовими відходами займається сільська рада. Це допомагає ліквідувати стихійні сміттєзвалища та очистити річки Абранка та Латориця.У громаді за 8 років підросло покоління, яке іншого поводження зі сміттям, аніж сортування, і не знає.
Завдяки коштам, отриманим від продажу вторсировини, а це близько 100 тис. грн у рік, встановили дитмайданчик, вуличні вказівники, сміттєві урни тощо. Після об'єднання громад вторсировини збиратимуть більше. Очільник Нижньоворітської громади Іван Грига планує переобладнати складські приміщення у Нижніх Воротах, встановити два преси та облаштувати там основний пункт зберігання, сортування та пресування відходів. За попередніми прогнозами, у майбутньому громада зможе заробляти на продажі вторсировини до 300 тис. грн у рік.